luni, 17 martie 2014

In cautarea fericirii (partea 1)

Am citit zilele acestea un articol care mi-a placut in mod special asa ca il impartasesc cu aceasta ocazie.
Este vorba despre o intrebare interesanta .Fericirea poate fi mostenita? Fericirea poate fi invatata?
Scopul articolului este de a intelege mai bine aceste intrebari

Fericirea poate fi moştenită?
Da, spun oamenii de ştiinţă: o fire înclinată spre mulţumire şi optimism este, cel puţin parţial, rezultatul unei înzestrări genetice favorabile. Cuvântul-cheie este, însă, parţial: ereditatea nu explică decât în parte predispoziţia spre fericire; restul ţine de factori exteriori fiinţei noastre. Este ceea ce specialiştii numesc influenţa eredităţii şi a mediului. S-a discutat mult, timp de sute de ani, dacă înclinaţiile noastre, firea comportamentul, felul de a gândi, sunt înnăscute ori învăţate. Ideea - cândva prevalentă în rândul cercetătorilor - că mintea şi sufletul unui copil nou-născut sunt asemenea unor foi albe de hârtie, pe care experienţa vieţii înscrie elementele care îl vor face mai târziu pe acel individ să fie aşa cum este, dădea întâietate mediului, adică influenţelor exterioare.
Azi, o rezonabilă cale de mijloc a fost trasată între cele două concepţii, fiind universal acceptat faptul că felul de a fi al unui om este rezultatul unei duble condiţionări: cea genetică şi cea a mediului.
Atunci, fericirea poate fi învăţată?
Există nenumărate (mult prea multe, din păcate) cazuri de oameni a căror fire nefericită este pusă pe seama unor împrejurări nefericite: situaţii extrem de dificile care i-au afectat timp îndelungat, traume psihice provocate de abuzuri sau de cine ştie ce alte întâmplări groaznice din viaţa lor... Aceşti oameni ar fi avut multe şanse de a avea o fire "normal" de fericită, dacă sufletul nu le-ar fi fost strivit de nenorociri.
Dar atunci, s-au întrebat oamenii de ştiinţă, dacă ereditatea e doar în parte răspunzătoare de firea a cuiva, dacă există loc pentru schimbări dictate de condiţii exterioare, oare n-ar fi posibilă şi o condiţionare în sens invers? Cu ale cuvinte, e posibil să-i învăţăm pe oameni să fe mai fericiţi?
De aici a pornit ideea "lecţiilor de fericire" introduse în programa şcolară a unor instituţii de învăţământ. Marea Britanie este una dintre ţările unde se predau asemenea cursuri, ce urmăresc să dezvolte la copii calmul şi seninătatea sufletească, să îi înveţe să se concentreze asupra propriilor trăiri, să-şi conştientizeze şi recunoască emoţiile, facă faţă stresului inerent vieţii şi să privească lucrurile într-o perspectivă mai optimistă.
 

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu